Käibemaksu erisused

04.12.2014Arvamus
Käibemaksu erisused

Sotsiaaldemokraadid lubasid  2011. aasta valimistel: „Ohjeldame toidukaupade ja ravimite hindu, vähendades nende käibemaksu 20 protsendilt 5 protsendile“. Nüüd sooviti teada, et mida IRL sellest arvab. Et kas on mõistlik ja kes sellest võidaks. Allpool siis mõned mõtted sellest:

Eestis on aastaid olnud suund käibemaksumäärade ühtlustamise suunas. Võimalikult vähesed erandid annavad läbipaistvama maksusüsteemi, mida on lihtsam administreerida ja mis tarbijale arusaadav. Erinevate maksemääradega mängimine nii alla kui ka üles, ei jõua üldjuhul tarbijani, vaid moodustub tootja või teenuse vahendaja kas siis kasumi või kahjumina. Näiteid tarbimismaksu määrade langetamisel turu mittereageerimisele pikemas perspektiivis on võimalik tuua mitmetest riikidest, kaasa arvatud lähinaabritelt Soomest. Näiteks toiduainete käibemaksu langetamine mõjub esmapilgul soodsalt ühiskonna väiksema sissetulekuga inimeste toimetulekule, kelle igapäevastest kulutustest moodustab toit suurema osa, samas tegelikult võidavad sellest kõige rohkem kõrgema sissetulekuga inimesed, sest nende tarbimiskorv on suurem ning nende sisseostetav teenuste ja kaupade maht on suurem. IRL on olnud läbi aegade seisukohal, et otseseid makse tuleks võimalusel vähendada ja võimaliku maksuneutraalsust jälgides tuleb vajadusel tarbimismakse tõsta. Oleme seisukohal, et palgalt võetavaid makse vähendades jääb inimesele rohkem raha kätte ning tal on suurem võimalus ise teha valikuid oma teenuste ja kaupade tarbimisel. Täna oleks otstarbekam ellu viia pigem madalapalgaliste maksureform, suurendades jõuliselt tulumaksuvaba miinimumi just neile, kes seda kõige rohkem vajavad – väikese sissetulekuga inimestele.