Õhtuleht: Miks tahetakse Rail Balticut tagasi Tuhalasse suruda?

04.10.2015Meediakajastus

Vahur Tõnissoo kodanikuühendusest Avalikult Rail Balticust hoiatab ulatusliku kampaania eest, mille eesmärk on suruda Rail Balticu (RB) trassivalik tagasi Nabala–Tuhala looduskaitsealale.

Kampaaniat juhitavat otse keskkonnaministeeriumist, kust minister Marko Pomerantsi nõuniku ametis leiame istumas endise Kohila vallavanema ja riigikogulase Andrus Saare (IRL).

Tõnissoo arvates polevat Andrus Saare sattumine keskkonnaministeeriumi nõunikuks pärast riigikogust väljajäämist juhuslik. “Väidetavalt on Saarel RB kulgemise asukoha suhtes isiklik huvi, sest seni konsultantide poolehoiu pälvinud trass 16A läbib Kohila vallas asuvat Mesika Kinnisvara OÜ uusarendust,” kinnitab Tõnissoo.

Andruse Saar ei salga, et talle ja tema partnerile kahasse kuuluv Mesika tänava kinnistu jääb osaliselt ühe RB trassialternatiivi alla. “Jah, muidugi olen ma sellest asjast teadlik,” ütleb Saare Õhtulehele.

“Ettevõtjana see mind ei pahanda ega rõõmusta. Vahet tegelikult ei ole, kas ostab selle osa kinnistust ära [sinna elama asuv] inimene või Eesti riik.”

Keskkonnaministri nõunik Andrus Saare on kursis ka ideega tulla tagasi plaani juurde, mille kohaselt võiks RB trass läbida ala, kus praegu asub Nabala–Tuhala looduskaitseala.

“Küsimus, kas see tagasiminek päästaks Mesika kinnisvara või mitte, pole oluline,” ütleb Saare.

“Kohilat puudutab see nii või naa ning häirib kindlasti. Väga head varianti alevi jaoks polegi. Ettepanek on pragmaatiline – raudtee ehitus Nabalasse on ca 70 miljonit eurot odavam, rääkimata edaspidisest käitusest.”

Saare sõnul mõjutab Nabala trassivaliku taas päevakorda kerkimist ka kohalik kogukond. “On selge, et seal [Nabalas] küla ega kogukonda ei ole, samas kui trass kappab läbi Harjumaa sealt, kus inimesed elavad,” lausub Saare.

“Täiesti arusaadav, et see asi häirib inimesi ja eks igaüks võitleb viimase hingetõmbeni,” kinnitab Saare, et temal isiklikku huvi toetada Nabalat ei ole.

Tuleva aasta riigieelarve tulusid ja kulusid kokku arvestav rahandusminister Sven Sester (IRL) tuli lagedale ettepanekuga tõsta RB kiirraudtee trassivalikul taas lauale ka Nabala–Tuhala alternatiiv.

Rahandusministri arvates pole Rail Balticu mõju looduskaitsealale piisavalt tõendatud. Idee ei kuulu siiski Sven Sesterile, vaid sellega tuli juba käesoleva aasta alguses enne riigikogu valimisi välja endine majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts.

Ettepaneku taha astus ka IRLiga seostatav Eesti Omanike Keskliit (EOKL), kelle hinnangul koormab raudtee rajamine läbi väheasustatud Nabala eraomandit ja inimesi kõige vähem.

Kui Keit Pentus-Rosimannus (RE) oli Rail Balticu ja Tuhala–Nabala ristumise osas täiesti paindumatu, ning olevat seda siiani, siis praegune keskkonnaminister Marko Pomerants (IRL) tundub olema oma kolleegide ja erakonnakaaslaste ettepanekute suhtes mõnevõrra avatum.