Ärileht.delfi.ee: Sester: tarbetute vaidluste asemel peab maksuamet keskenduma suurpettustele (Ann-Marii Nergi)

20.07.2015Meediakajastus

Rahandusminister Sven Sester kinnitab, et eelnõu mõte on ettevõtluskeskkonda lihtsustada. Teisalt tuleb vähendada konkurentsieeliseid, mida tekitab maksude mittemaksmine.

Maksuameti juht Marek Helm viitas tänases [eilses] Ärilehes, et amet ei tahtnud tegelikult maksukorralduse eelnõu üldse selliseks – ühiskonda ärritavaks – teha ja et neil olid omad mõtted. Kas rahandusministeeriumil oli eelnõuga kiire või läks midagi valesti?

Eelnõu väljatöötamiskavatsus läks välja aprillis veel enne uue valitsuse ametisse vannutamist. Sellele eelnesid ministeeriumisisesed töögrupid, kes töötasid põhipunkte välja. Nüüd ootame kõigi osapoolte tagasisidet, enne kui eelnõule lõplikult joon alla tõmmata. Seega ei saa öelda, et eelnõu oleks nihu läinud või ka seda, et see oleks kiirustades tehtud. Eelnõu kajastab sisu ja eesmärgi poolest suuresti MTA ettepanekuid. Maksukorralduse seadus ongi olemuselt sisuline eeskiri, kuidas maksuhalduri tööprotsessid on korraldatud.

Kui palju lisaraha suudab MTA laienevate õigustega koguda? Firmaautode käibemaksuseadusest näeme, et aastaks plaanitud 47 miljoni asemel laekub umbes üks miljon eurot kuus (ehk sama tempoga 12 miljonit eurot aastas).

Eelnõu põhiküsimus ei ole lisaraha kogumine. Maksuhalduri ja maksumaksja õigused ja kohustused vajavad täpsustamist ja kohendamist, et vältida vaidlusi, mis on juba tekkinud või millel on oht tekkida. See, et maksuamet oleks võimeline tarbetutele vaidlustele aega kulutamata pühenduma suurematele asjadele, ongi üks selle eelnõu väärtusi.

Kas MTA ei peaks siiski keskenduma suurtele petjatele, mitte vaatlema autosid parklates?

Maksuamet tegeleb nii suurte kui ka väiksemate asjadega. Maksupettused ja kõrvalehoidmised vajavad aga igal juhul tähelepanu, sest riik ei saa juba ette ühte või teist kõrvalehoidmise viisi tähelepanu alt välja lasta. Kui on soov asja konkreetselt autode puhul vaadata, siis ainuüksi käibemaksusummad, mis on seotud autodega, ulatuvad kümnetesse miljonitesse eurodesse, millele lisanduvad erisoodustusega seotud maksud.

Aga selge on see, et iga restoranikassa juurde pole mõtet maksuametnikku panna, pigem tuleb mõelda sellele, kuidas näiteks toitlustusäris varjatud käibeid teistsuguste meetmetega vähendada.

Kas teie arvates ei tekita sellised plaanid ja muudatused ettevõtjates pigem trotsi ja usaldamatust? Selle asemel et tõesti ettevõtluskeskkonda parandada ja lihtsamaks teha, kahtlustatakse pidevalt ettevõtjat.

Õiguste ja kohustuste täpsustamine ning lünkade, mille kõrvalehoidvad maksumaksjad on juba avastanud, sulgemine parandab konkurentsiolukorda. Sellega tuleb edasi tegeleda. Praegu on tegemist etapiliselt eelnõu kooskõlastus-, selgitus- ja läbirääkimisprotsessiga, mis on igati normaalne seadusloome osa. Meie eesmärk on vähendada liigset haldusbürokraatiat, muuta kogu ettevõtluskeskkond lihtsamaks, ausamaks ja läbipaistvamaks. Peame oma ausalt makse maksvaid ettevõtjaid riigi poolt toetama, luues selgeid mängureegleid ja vähendades konkurentsieeliseid, mis tekivad maksude mittemaksmisest.