Äripäev: Katteallikad on paigas. Sester otsib tasakaalu

29.04.2015Meediakajastus

Rahandusminister Sven Sesteri sõnul on koalitsioon kokku leppinud, et koalitsioonikokkulepete katteallikateks on käibemaksuerisuse kaotamine ja kütuseaktsiisi tõus.

Tema sõnul oli ümarlaudade eesmärk kaardistada riskid, mis kütuseaktsiisi tõusu puhul konkurentsi halvendaksid.

Tegite teisipäeval valitsusekabinetis ettepaneku jätta ära hotellide käibemaksu tõus ja 2019. aasta kütuseaktsiisi tõus. Miks selline ettepanek tuli? Valitsuskabinet on viimase paarikolme nädala jooksul arutanud erinevaid teemasid, peaasjalikult võimalikku tulude suurendamist ja riigi efektiivistamist ehk kulude vähendamist. Meie eesmärk on jõuda olukorrani, kus oleme riigieelarvega struktuurselt tasakaalus, pigem ülejäägis. Me teeme selle nimel tööd. Kõik võimalikud leevendused, mis võiksid olla seadusemuudatustes, saavad kanduda reaalsusesse alles siis, kui meil on kulud ja tulud tasakaalus.

Millised on on kütuseaktsiisi ja majutusettevõtete käibemaksumäära tõstmise alternatiivid? Laual oli ka koalitsiooniläbirääkimistel erinevaid alternatiive: ettevõtete tulumaksu taastamine, üksikisiku tulumaksuprotsendi tõstmine, omandimaksu ülevaatamine alates automaksust kuni kinnisvaramaksuni. Need oli teemad, mis erinevatel aegadel tõusid lauale koalitsiooniläbirääkimiste ajal. Need alternatiivid ikkagi võeti maha ja koalitsioonipartnerid leidsid, et need ei ole need maksutõusud, millest koalitsioon tahaks praegu rääkida.

Seega 2017. aastal majutusettevõtete käibemaks tõuseb ja 2019. aastal kütuseaktsiis ka tõuseb? Praegu oleme liikumas katteallikatega sellel teel, kus saavutaksime olukorra, kus tööjõumaksud väheneksid 1% võrra, lastetoetused suureneksid ja madalapalgaliste maksutagastus hakkaks toimima. See nõuab riigilt täiendavat finantsvõimekust, järgmisel aastal 80 miljonit ja 2019. aastal pea 400 miljonit. Praegu on koalitsioon kokku leppinud selles, et katteallikateks on käibemaksuerisuse kaotamine ja kütuseaktsiisi tõus.

Tänase (eilse kütuseaktsiisi ümarlaua -toim) kokkusaamise eesmärk oli kaardistada, millised on need riskid, mis kütuseaktsiisi tõusu puhul konkurentsi halvendaksid.

Mis mõte on kokkusaamistel, kui kõik on juba ära otsustatud? Mis te nende riskidega peale hakkate? Otsustajate jaoks on alati oluline see, et riskidele peab kaasama ka ohuhinnangud. See näitab, kas konkurentsivõime kahaneb või konkurentsivõime ei kahane. Me kaardistasime üle kümne erineva ohupunkti.
Kas koalitsioonilepe on praegu ohus? Ei ole ohus. Meie esmane eesmärk on tulud ja kulud tasakaalu viia.

Taust

Plaanitud maksutõusud

Koalitsioonileppes kokkulepitu ühe katteallikana on valitsus näinud ette tõsta majutusteenuse käibemaksumäära 9 protsendilt 20 protsendile aastast 2017.

Kütuseaktsiisi tõstetakse 2016. aastal diislikütusel 14 protsenti ja järgnevatel aastatel 10 protsendi kaupa, bensiinil igal aastal 10 protsenti. Erimärgistatud kütuse aktsiis peaks olema 27 protsenti diislikütuse aktsiisist.