Eesti Päevaleht: Juhtkiri: kala hakkas mädanema peast
14.06.2016MeediakajastusIrooniaga öeldes paraneb Eesti riigifirmade valitsemine viimasel ajal iseeneslikult.
Rüüstatud seisus riigifirmade nõukogudesse ju sellised poliitikud ja ärimehed, kes on seal peamiselt mingil kujul saama peal väljas, enam ei tüki. Näiteks Tallinna Sadama nõukogu koosneb pärast korruptsiooniskandaali lahvatamist juba inimestest, kelle kohta ei teki kohe esimese hooga küsimust, et mis asja nad seal tegelikult ajavad.
Riigikogu uurimiskomisjoni lõpparuanne Tallinna Sadama juhtimise kohta ei jäta kahtlust, et riigiettevõtete valitsemine vajab Eestis rohkemat kui peenhäälestamist. Mitte ainult üksikjuhtumitega tegelemist, vaid terve süsteemi muutmist.
Uurimiskomisjon teeb oma raportis valitsusele ja rahandusministeeriumile terve hulga ettepanekuid: viia siseauditi funktsioon riigiettevõtetest ministeeriumide alla, luua nõukogude liikmete valimiseks spetsiaalne nimetamiskomitee, koostada juhendmaterjal riigi äriühingute juhtimise kohta jms. Ka Erkki Raasukese ja teiste ekspertide töögrupi üks keskseid ettepanekuid rahandusministrile oli sõltumatu nimetamiskomitee loomine.
Aprillis selle töögrupi ettepanekute esitlusel välja lubatud riigi osaluspoliitika valge raamatu on rahandusministeerium nüüdseks tõesti valmis saanud ja valitsuskabinetile esitanud. Kas teoks saab ka rahandusminister Sven Sesteri teine tollane lubadus, et nimetamiskomitee hakkab tööle sügisel? Pahameelest, mille poliitikutelt pälvis riigikontrolli raport Estonian Airi ja Nordica kohta, ei paistnud paraku üldse, et nad tahaksid riigifirmade küsimuses vigadest õppida või vastutada. Vana ja vildakat praktikat ei hüljatud ka mullu detsembris, kui Sester ja ettevõtlusminister Liisa Oviir Eesti Energia nõukogus viimati muudatuse tegid.
Loodame siiski, et valitsus teeb valges raamatus ja uurimiskomisjoni raportis soovitatud muudatused. Korruptsiooni ja varastamist täielikult välistada need muidugi ei suuda, vaid saavad ainult keerulisemaks teha. Õigete otsuste tegemist need samuti ei garanteeri, vaid teevad need ainult tõenäolisemaks. Seaduste, reeglite, heade tavade, eetikakoodeksite jms paremaks tegemise kõrval ei tohi unustada organisatsioonis vaikimisi tunnustatavat kultuuri. Riigikogu uurimiskomisjoni raport ei lükanud ümber kahtlusi poliitilise korruptsiooni kohta Tallinna Sadamas eelmise juhtkonna ajal. Pigem vastupidi, süvendas neid. Kuni „pea” pole mädanemisest terveks ravitud, pole ka muudel abinõudel täielikku jõudu.