Eesti Päevaleht: Ministrid kummardavad kiiret ja mugavat autot (Kadri Paas)

21.04.2015Meediakajastus

Peaminister Taavi Rõivas ja tema valitsuse ministrid käituvad juhi tegude, mitte sõnade järgi.
Kuigi Rõivas soovitas kütuseaktsiisi tõusu eel osta endale säästlikum auto, ei tõtta ministeeriumid miniatuurseid liikureid rentima.

Maaeluminister Urmas Kruuse, kes varem sotsiaalministeeriumis töötades vuras ringi Audi A6-ga (bensiinimootor, 145 kW) on sedaani uues ministeeriumis vahetanud 3,0-liitrise nelikveolise Toyota Land Cruiseri (diiselmootor, 140 kW) vastu. Raske sõiduki liisingumakse on 577 eurot kuus. Kruuse kiirustab Ärilehele kinnitama, et tahab januse auto kindlasti vahetada säästlikuma vastu.

Majandusminister Kristen Michal ja ettevõtlusminister Urve Palo jagavad praegu ministeeriumi ühte autot: nelikveolist 2012. aasta Audi A6 (bensiinimootor, 150 kW). Linnas võtab see keskmiselt 10,7 liitrit kütust 100 km kohta, maanteel 6,5 liitrit. See on mõistagi keskmine kulu. Liisingumakse küünib 869,7 euroni kuus.

Peaminister Taavi Rõivase ametiauto on samuti Audi, sedakorda A8L. L tähendab pikendatud kerega versiooni. „Kuna peaministri ametisõiduk on osa tema turvalisuse tagamisest, kuulub see politsei- ja piirivalveameti autoparki ja detailid selle sõiduki kohta ei ole avalik info. Nii palju võib öelda, et praegune sõiduk on Audi A8, see on neli aastat vana ja seda liisitakse Reval Autost,” ütles valitsuse infonõunik Ave Tampere. Liisingu tähtaeg lõppeb kohe ja Rõivase uueks autoks saab samasugune Audi.

Sotsiaalministeeriumi kaks ministrit sõidavad mõlemad Audi A6-ga. Sotsiaalministeerium oli ka ainus, kes ütles, kui palju 2014. aastal mõlema Audi peale kütust kulus. Tervise- ja tööminister Rannar Vassiljevi auto registreerimisnumber on 991 MHC ja sotsiaalkaitseminister Margus Tsahknal 030 MKF. „Kuna meie kahjuks keskmise kütusekulu üle arvet niimoodi päris ei pea, siis uurisin seda ametlikust Audi esindusest. Keskmine kütusekulu on vahemikus 8,3–8,5 liitrit 100 km kohta (siin on arvestatud, et 50% on linnasõit ja 50% maanteel),” rääkis ministeeriumi pressiesindaja Oskar Lepik. Lepik andis aimu ka sellest, kui palju mullu autodele kütust kulus. 2011. aasta Audile (145 kW), millega mullu sõitis Urmas Kruuse, kulus 6902,02 euro eest bensiini.

Eksminister Helmen Küti käsutuses olnud 2007. aasta Audi (125 kW) kulutas 3827,12 euro eest bensiini. Küti autole kulus seetõttu vähem kütust, et eelmine sotsiaalkaitseminister ei sõitnud ametiautoga nädalavahetuseks kodusesse Viljandisse. Kruuse aga käis ametiautoga ka Tartus, kus ta elab.

Rahandusminister Sven Sester ajab riigiasju 2013. aasta nelikveolise Mercedes Benz E 350 CDI-ga. Selle auto liisingumakse on 790 eurot kuus. Lähiajal ei plaani ministeerium seda sõidukit välja vahetada, kuna diiselmootoriga Mercedes võtab kõigest 6,7 l kütust 100 km kohta.

Vastsel ministril Arto Aasal ei ole esialgu „päris” ametiautot. „Praegu on riigihalduse ministril asendusauto, Arto Aasa auto jaoks kuulutame välja hanke, praegu kasutab ta sarnastele tingimustele vastavat asendusautot,” raporteerib rahandusministeerium.

Keskkonnaministri Marko Pomerantsi ametiauto on 2013. aasta Audi Q5 TFSI Hybrid Quattro Tiptronic. Hübriidauto kasutab edasiliikumiseks 2,0-liitrist bensiinimootorit ja elektrimootorit. Auto on nelikveoga ja võimsust on 155 kW. Auto keskmine kütusekulu on 6,9 liitrit 100 km kohta.

Haridusminister Jürgen Ligi sõidab Mercedes Benz E300 CGI-ga, auto on nelikveoline (4Matic Blue EFFICIENCY), bensiinimootoril on võimsust 185 kW. Liisingumakse on ligi 1000 eurot kuus.

Justiitsminister Urmas Reinsalu vurab ringi nelikveolise bensiini Škoda Superbiga. Võimsus on 191 kW. „Lähiajal plaanib justiitsministeerium välja kuulutada uue autohanke, kus ühe näitajana arvestame kindlasti ka säästlikkuse põhimõttega,” lubab ministeerium.

Välisminister Keit Pentus-Rosimannus on sisuliselt ainsana nelikveolisest autost ilma jäetud. Minister sõidab 2,0-liitrise 185-kilovatise Audi A 6-ga. 2014. aasta auto on esiveoline. „Ministri ametiautot kasutatakse ka välisministeeriumi väliskülaliste (suursaadikud, riigivisiidid, jms) transpordiks,” andis asutus teada. Tootja andmetel kulutab auto kõigest 5,9 liitrit kütust 100 km kohta. „Riigihanke tingimustes oli sätestatud ametiautole madal kütusekulu ja madal CO2 emissioon, hindamiskriteeriumideks olid hind, madal kütusekulu ja CO2 madal emissioon. Praegu uue auto hankimine plaanis ei ole,” lisas ministeerium.

Kaitseminister Sven Mikser jätab nelikveoliste ametiautode sarja. Mikser sõidab 169-kilovatise diisel-Volvo S80-ga. Rendihanke üheks hindamiskriteeriumiks olid ministeeriumi väitel CO2 emissioon ja kütusekulu. „Kindlasti hindame ka tulevikus hankimisel sõidukeid selliste kriteeriumide järgi,” lubas asutus. Andmete järgi on keskmiseks kombineeritud kütusekuluks 6,4 l/100 km. Auto kasutamise ajal on keskmine kütusekulu jäänud vahemikku 9,0–9,5 l/100 km. Volvo andmete järgi on S80 keskmine kütusekulu 6,4 l/100 km. „Auto kasutamise ajal on keskmine kütusekulu jäänud vahemikku 9,0–9,5 l/100 km,” täpsustas ministeerium.

Kultuuriminister Indrek Saar saab edaspidi koduses Rakveres käia nelikveolise 3,0-liitrise Audi A6-ga, diiselmootoriga sõiduki võimsus on 180 kilovatti.

Siseminister Hanno Pevkuri käsutuses on samuti nelikveoline bensiinimootoriga 2012. aasta Škoda Superb, mille võimsus on nagu justiitsminister Reinsalu ametiautol 191 kilovatti.