Postimees: Meie oma lennufirma

14.05.2020Meediakajastus

Sven Sester
Riigikogu liige (Isamaa)

Koroonaviirus on tabanud valusalt maailma lennundust. Paljudes riikides küsivad erakätes olevad lennundusettevõtted riigilt toetusi, garantiisid ja otselaene. Mitmed riigid keelduvad, nagu juhtus näiteks Virgin Atlanticu lennufirmaga, mille miljardärist omanik Richard Branson küsis abi nii Ühendkuningriigist kui ka Austraaliast.

Suure surve all on olnud ka Eesti riigi omandis olev Nordica. Peale pikki arutelusid otsustati, et riik toetab meie eestimaist lennufirmat 30 miljoni euroga. Minu jaoks on nurgakiviks parempoolne ideoloogia: riik peab sekkuma ainult nendesse ettevõtlusvaldkondadesse, kus on avalik või julgeolekuhuvi või siis turutõrge.

Nordica loodi eesmärgiga pakkuda otselende Eesti elanikele, välisinvestoritele ja turistidele. Viimase aasta jooksul nägime aga hoopis, kuidas otseliinid Tallinnast koomale tõmmati ja selle asemel keskenduti allhangetele teistes riikides. Seetõttu olen varemgi olnud Nordica tegevuse suhtes kriitiline ning tõstatanud küsimuse, kas meil on vaja riiklikku lennufirmat, mis tegutseb ainult välisturgudel ja pakub konkurentsi valdkonnas, kus turutõrget ei ole.
Vastuseks sellele küsimusele on sageli kõlanud, et otseliinid Tallinnast on peatatud ajutiselt ja need taastatakse siis, kui tekib vajadus. Nüüd on see vajadus käes.

Järgnevate kuude ja lähiaastate arenguid lennunduses on keeruline ennustada. Kui kiiresti taastub nõudlus reiside järele? Kas hinnad tõusevad või hoopis langevad? Ebakindlus tähendab ka seda, et Euroopa äärealadel väheneb otselendude arv.

See teadmatus tekitab muret, ent kui astuda õigeid samme, annab see Nordicale võimaluse suurendada oma rolli Eestis ja lähiriikides. Eesti majanduse huvides on võimalikult suur otselendude hulk. Otseühendused Euroopa suuremate keskustega muudavad Eesti atraktiivseks sihtkohaks ettevõtjatele ja turistidele. Seetõttu on Nordicale antava 30 miljoni eurose toetusega kehtestatud ka selged eeldused. Esiteks tuleb Nordica ja tema tütarettevõtete juhtimisstruktuur ümber korraldada. Samuti tuleb avada uuesti otseliinid Tallinnast ning võimalikult kiiresti tuleb jõuda selleni, et ettevõte suudaks toimida riigi abita.

Olen olnud poliitikas piisavalt kaua ning näinud korduvalt, kuidas Eesti ja ka teiste riikide lennufirmad on saanud valusalt kõrvetada. Samas ei tähenda varasem ebaõnnestumine, et peaksime alla andma. Rahvuslik lennufirma on bränd, aga teisalt on sellel selge praktiline väärtus. Kriisijärgses Euroopas avanevad uued ettevõtlusvõimalused ning head lennuühendused aitavad Eesti riigil ja ettevõtetel neist kinni haarata. Teeme seekord teisiti ja üritame tekkinud võimalust ära kasutada.