Õhtuleht: Kas valitsus on valmis kütuseaktsiisi alandama? (Karoliina Vasli)
09.05.2016MeediakajastusBensiini hind praegu ei tapa, ent transpordiettevõtjad on hakanud sellele vaatamata Lätis tankima ja rahandusminister Sven Sester ei välista, et aktsiisi langetatakse.
Eilses Ärilehes toonitas Eesti rahvusvahelise autovedajate assotsiatsiooni president Einar Velbaum kütuseaktsiisi kohta otse, et tõusu võiks tagasi võtta: “See ei oleks häbiasi, vaid kaine mõistuse ja ettevõtluskeskkonnaga arvestamise näitamine.
Sarnane kogemus on näiteks olemas Leedul, kes 2010. aastal samuti kütuseaktsiisi tõstis ja kohe tekkisid täpselt samad probleemid, sest naaberriikides oli kütus oluliselt odavam. Kolm kuud hiljem otsustas valitsus aktsiisi taas alandada.”
Olerexi juhatuse liige Alan Vaht räägib Õhtulehele, et 1. veebruaril rakendunud uued määrad tõstsid bensiini ja diislikütuse hinda koos käibemaksuga vastavalt 6,7 ja 5,1 senti liitrist.
“Tulenevalt Eesti hoogsast aktsiisitõusust on diislikütuse aktsiis meil praegu 31 protsenti kõrgem kui Lätis, mis tähendab jaehindade võrdluses liitri kohta üle 11sendist võitu Läti kasuks. Pikamaa-auto, mis tangib korraga 1000–1400 liitrit, võidab seega Lätis tankimisega 110–154 eurot paagi pealt,” näitlikustab ta.
“Kui keskmise suurusega transpordiettevõttel on 20 autot, on võit juba kokku 2200–3080 eurot. Loodetavasti leidub valitsusel arukust ja julgust astuda samm tagasi ning tunnistada, et aktsiiside tõstmisega mindi liiale.”
Nafta hinnakurss on küsimärk
Rahandusminister Sven Sester ei välista, et aktsiisitõus tühistatakse, ent konkreetseid lubadusi ei jaga.
“Kindlasti jälgime nii praegu kui ka edaspidi, mis toimub maailmaturul ja Eesti majanduses ning kuidas käituvad meie naabrid. Algselt plaanis olnud kütuse aktsiisitõus aastaks 2019 jäeti juba valitsuse otsusega ära.”
Ta jätab välja toomata, et tuleval ja ületuleval aastal tõuseb kütuseaktsiis 10 protsenti. Ta rõhub hoopis sellele, et praegu on nafta maailmaturu hinnad aastatagusega võrreldes madalamad ning sestap kütuse hinnadki mullusest umbes 10 protsenti madalamad.
Lugedes välismaa majandusportaale, on hinnanguid seinast seina – osa eksperte arvab, et nafta maailmaturuhinnad ei saa pikaks ajaks nii madalaks jääda, osa arvab vastupidi.
Aasta tagasi võttis kütuseaktsiisi tõusu vajaduse suhtes rohkelt sõna peaminister Taavi Rõivas. Ta rääkis siis, et mõju on väike ja nurisejad võivad säästlikuma sõiduki soetada.
Õhtuleht palus eile ennelõunal Rõivaselt hinnangut, kas ja kuidas on kütuseaktsiisi tõus mõjutanud nii eraisikute kui ka ettevõtjate rahakotti? Peaministri seisukohta aga ei tulnud.
Rõivase PR-meeskond suunas vastamise tema parteikaaslasest riigikogulasele Remo Holsmerile, kes kostis, et riik jälgib pidevalt naaberriikide alkoholi-, tubaka- ja kütuseaktsiisi muudatusi, et vajadusel korrektuure teha.
“Me ei tohi Eesti ettevõtjate konkurentsivõimet võrreldes lähinaabritega halvendada,” lausus ta.