Õhtuleht: Sõidupäevik lendab nurka, riik võtab raha auto võimsuse eest (Teet Teder)

20.04.2016Meediakajastus

Rahandusministeerium tahab teha aasta tagasi vastu võetud firmaautode erasõitudeks kasutamise reeglites vigade paranduse ja maksustada masinaid võimsuse-, mitte hinnapõhiselt.

Ja veel. Firmaautode erakasutuse maksustamise lihtsustamiseks soovib rahandusministeerium, et autode puhul, mida kasutatakse samal ajal nii ettevõtluses kui ka eraotstarbel, loobutakse sõidupäevikute abil arvestuse pidamisest. See viib miinimumini ettevõtjatele seni kehtinud bürokraatianõuded.

“Tööandja auto eratarbeks kasutamise korral tasutavad maksud võiks panna sõltuma üksnes auto võimsusest ja vanusest ning loobuda tuleks segakasutuses olevate autode puhul sõidupäevikutest. Muudatuse mõte on segakasutuses olevate sõiduautode aruandluse ja maksustamise lihtsustamine ja korrastamine,” ütles rahandusminister Sven Sester.

Praeguse kokkuleppe järgi on seni igale sõidukile ehk erisoodustusele antud üks hind: 256 eurot kuus, mille pealt kogutakse maksu 169,9 eurot. Uus plaan on fikseeritud erisoodustuse piirmäär asendada võimsusest sõltuva arvestusega ning määratakse kilovati hinnaks 1,96 eurot.

Seega kujuneb erisoodustuse maksukohustuseks (tulu- ja sotsiaalmaks) 1,3 eurot ühe kilovati kohta kuus.

Uue süsteemi järgi oleks maksukohustus praeguse erisoodustuse fikseeritud määraga võrreldes madalam keskmise ning väiksema võimsusega autode puhul, mis moodustavad ca 70% ettevõtte sõiduautodest.

Sõiduautode puhul, mis on vanemad kui viis aastat, rakendataks lisaks kordajat 0,75, et võtta arvesse auto turuhinna langust.

Riigikogulase Rainer Vakra (SE) sõnul aga on auto võimsus täiesti vale asi, mille põhjal maksu arvutada. Lihtsaim näide on hübriid- ja elektriautod. Selle asemel tuleks arvestada heitgaase ja kahju keskkonnale. ” selgitab Vakra.

Ka ei mõista Vakra, miks üle viie aasta vanasid autosid vähem maksustatakse.

“Loogika kohaselt peaks vanem auto olema suurema maksuga, sest saastab rohkem ja on liikluses ohtlikum jne. Praeguses plaanis tundub see olevat hoopis vastupidi. Tooge välismaalt vanad sõidukid (näiteks 17 aastat vanad) kõik siia ja siis maksate vähem makse,” ironiseerib ta.

Vaid ettevõtluse tarbeks kasutatavate sõiduautode puhul oleks ettepaneku kohaselt kohustuslik sõidupäevikut pidada, sest ministeeriumi sõnul esineb nende puhul suurim maksurisk.

Et oleks kohe selge, millised on täielikult ettevõtluses kasutatavad sõiduautod, tuleks need ettepaneku kohaselt edaspidi märgistada vastava kleebisega. Milline kleebis välja näeb, kui suur ja kuhu kleebitakse, alles arutatakse.

“Samu tingimusi tuleks laiendada ka kõikidele riigi ja avaliku sektori sõiduautodele, mida kasutatakse üksnes ametisõitudeks,” lisas Sester.

Ka maksumaksjate liidu juhatuse liikme Lasse Lehise sõnul on uue kava üks probleeme riigiautode kasutamiskord.

“Meie arvates tuleks mitte ainult lõpetada erisoodustusmaksude maksmine maksumaksja rahast, vaid tuleb ametiautode tööväline kasutus keelata või nõuda ametnikult nende kulude hüvitamist oma palgast?” vahendas Ärileht Lehise küsimust.