Pluss.postimees.ee: Maksureform külvab segadust ja vastuolusid (Andres Reimer)
02.12.2016MeediakajastusÕiguskantsleri ja presidendi kantselei seisukohad tõtaka maksureformi suhtes erinevad nagu öö ja päev. Seda vürtsitab rahandusministri arvamus, et vajadus muuta poliitikat sobib ootamatuks kannapöördeks piisavalt hästi.
Kaubandus-tööstuskoja hinnangul pole ettevõtjatele äkilise maksureformi sisu tutvustatud ega neid arutellu kaasatud, ehkki valitsusel lasub kohustus osalisi vähemalt kuus kuud enne muudatusi teavitada.
Kaubanduskoja juhi sõnul ei kujuta ta ette, kuidas on parlamendi kahe töönädala juures, mis veel aasta lõpuni on jäänud, võimalik teha muudatused nii, et need sotsiaalpartneritega läbi arutatakse.
«Meile pole isegi teatatud, millal võiks neid muudatusi üleüldse paberi peal näha, kuid muudatuste tegemiseks on aega vaid paar nädalat,» ütles kaubandus-tööstuskoja tegevdirektor Mait Palts.
«Kui nad nüüd tõepoolest muudatused nii kiiresti läbi viivad, siis meist keegi ei tea tulemust. Seda näitas ka automaksu kehtestamine, sest eelmisel nädalal räägiti võimsusepõhisest maksust, nüüd aga täiesti ootamatult saastepõhisest maksust.»
Suurima probleemina nimetas Palts seda, et ettevõtjatel pole nii kiire ja järsu muudatuse puhul piisavalt aega, et oma tegevust ümber korraldada, mis annab ärikeskkonnale tugeva tagasilöögi.
Ettevõtjate selja taha on asunud õiguskantsler Ülle Madise, kelle arvates pole hoogtööna tehtav maksureform seaduspärane, sest ootamatuid muudatusi ei saa õigustada sooviga muuta poliitikat. Samuti ei piisa äkiliseks reformiks pelgalt soovist saada riigieelarvesse juurde raha.
«Keeld käituda inimeste suhtes sõnamurdlikult ei kehti olukorras, kus esinevad erakordsed asjaolud, mille tekkimise riskiga ei saanud seadusandja varem arvestada,» selgitas Madise. «Näiteks on maksude ootamatu ja äkiline muutmine mõistetav olukorras, kus riiki on ootamatult tabanud majanduskriis, looduskatastroof või muu force majeure.»
Madise esitas oma seisukoha, vastates küsimusele sotsiaalmaksu langetamisest loobumise kohta, kuid õiguskantsleri kantseleist kinnitati, et sama seisukoht kehtib ka maksumuudatuste kobarpaketi suhtes.
Õiguskantslerist hoopis vastupidisele seisukohale asus presidendi kantselei, kus aga seni pole täidetud õigusnõuniku ametikoht. «Kui kaubanduskoja nõue teatada poliitika muutmisest kuus kuud ette oleks põhjendatud, siis oleks valitsuse vahetamine võimalik ainult aasta esimeses kvartalis, üheksa kuud enne aasta lõppu ja kuus kuud enne riigieelarve eelnõu esitamist,» lausus presidendi majandusnõunik Heido Vitsur.
«Kuna aga valitsuse vahetamiseks mingisuguseid ajalisi piiranguid ei seata, siis tuleb arvesse võtta, et koalitsioonid lagunevad ja sünnivad ikkagi ainult poliitika muutmise eesmärkidel.»
Rahandusminister Sven Sester aga rõhutas, et ka õiguskantsleri seisukoht ei välista kiireid seadusemuudatusi, kui nende taga on kaalukad põhjused. «Vajadus alandada kiiresti ja jõuliselt tööjõumaksusid ning tõsta Eesti konkurentsivõimet on minu hinnangul piisavalt kaalukas, et poliitikat muuta,» rääkis Sester.
«Et me tõstame alates esimesest jaanuarist 2018. tulumaksuvaba miinimumi hüppeliselt 500 euroni, jätame ära majutusasutuste käibemaksu tõusu, kehtestame autodele saastamisel põhineva lõivu ja lükkame 2017. aasta alkoholi- ja diislikütuse aktsiisitõusu edasi ning jätame 2018. aastal diislikütuse aktsiisitõusu üldse ära, need on täiesti kiireloomulised otsused.»
Pangalõivu kehtestamise, dividendide väljamaksete soodsama maksustamise, kasumite laenuna välja viimise takistamise ja suhkruga magustatud jookide maksu võtab aga valitsusliit Sesteri sõnul ette alles uuel aastal.
Riigikogu rahanduskomisjon alustas eile tempokalt kogu Eesti maksukeskkonda ümber kujundava seadusemuudatuste kobarpaketi menetlemist, ehkki muudatuste sisuga polnud tutvunud isegi komisjoni esimees Mihhail Stalnuhhin.
Kõne all on juba alates 1. jaanaurist automaksu kehtestamine, tulumaksu ja sotsiaalmaksu muutmine ning aktsiiside märkimisväärne tõstmine.
Stalnuhhin sai vaid pool tundi enne komisjoni istungit rahandusministeeriumist slaidid, mis tutvustasid Sesteri esitatavate muudatuste põhipunkte. «Rahanduskomisjoni ametnikud on mulle öelnud, et pole kunagi varem pidanud nii kiiresti nii paljude seadusemuudatustega tegelema,» tõdes Stalnuhhin.
Küsimusele, kuidas sobib maksukeskkonna ennaktempos muutmine kokku valitsuse määrusega sätestatud seadusloome ja normitehnika eeskirjaga, vastas Stalnuhhin, et nii ametnikud kui ka poliitikud peavad ennast kokku võtma.
«Ma olen veendunud, et elu ei saa sõltuda üksnes ettekirjutatud paberitest ja elu lihtsat paneb meid kiirelt tegutsema,» selgitas Stalnuhhin. «Me katsetame, kas oleme võimelised tegutsema ajadefitsiidi olukorras, ja keegi pole õnnelik, et me peame edasi liikuma sellise kiirusega.»
Kiirustamist põhjustab Stalnuhhini selgituse järgi asjaolu, et valitsus vahetati välja riigieelarve menetlemise lõppetapis ning koalitsioonil polnud nagu tavaliselt ligi poolt aastat aega oma plaanide lihvimiseks.
«Kõik ettevõtlusorganisatsioonid saavad muudatuste kohta infot ja nad kaasatakse,» lisas Stalnuhhin.